S’APROVA INICIALMENT PER UNANIMITAT EL NOU POUM DE SANT POL DE MAR

Un dels objectius de la CUP per al mandat 2019-2023 ha estat impulsar la redacció del tan esperat Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal de Sant Pol de Mar. L’actual planejament urbanístic data del 1992, fa anys que el nostre poble necessitava actualitzar-lo. El que no hem entès mai és per què els governs municipals que ens han precedit no van prioritzar mai l’actualització d’aquesta eina tan necessària de planificació de tot un poble. Amb molta dedicació i esforç ho hem aconseguit. El Ple municipal reunit el 30 de març de 2023 ha aprovat inicialment per unanimitat el nou POUM. Els tretze vots a favor i cap en contra demostren, per una banda, la necessitat d’aquest planejament i, per l’altra, que aquesta elaboració s’ha fet des d’una perspectiva de consens, dialogant entre tots els grups polítics, i això és fer bona política. Proposar, dialogar, consensuar. Tots els grups municipals ens hem de sentir orgullosos d’aquesta aprovació. El POUM s’haurà d’aprovar definitivament i desenvolupar durant els pròxims anys un cop validat per la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya i totes les administracions competents. A continuació us expliquem el més destacat del nou POUM que hem aconseguit aprovar inicialment:

1- El nou POUM recupera els treballs i el model de poble del POUM aprovat inicialment l’any 2014, que van quedar aturats.

2- El procés d’elaboració ha tingut en compte la participació: s’han fet Comissions de Seguiment (formades per grups polítics, membres dels consells sectorials i de col·lectius interessats) i es va dur a terme una jornada de Participació Ciutadana el passat 9 de juliol. Una sessió que va servir per generar i consensuar propostes d’equipaments, de mobilitat, de preservació d’espais naturals, d’habitatge, etc.

3- S’han generat espais de diàleg entre els grups polítics per consensuar la proposta final i intercanviar propostes que han estat recollides.

4- S’aposta per un creixement natural. Això vol dir que no s’han requalificat nous sectors de creixement urbanístic. Sant Pol podrà créixer en nombre d’habitants però augmentant el nombre de residents habituals. Tot i això, aconseguim reservar tots els equipaments necessaris per cobrir tots els serveis.

5- S’aposta clarament per disposar d’habitatges de protecció per a polítiques socials d’habitatge. El nou POUM preveu la construcció de 99 habitatges de protecció en diferents zones: on ara s’ubica el pavelló (quan es construeixi el nou previst a la nova zona esportiva de la Riera), al solar públic que s’obtindrà als Jardins de Sant Pol, al solar públic cedit als Tints així com a La Marina, i amb la cessió de pisos de protecció quan es construeixin els habitatges plurifamiliars previstos. Quan finalitzi el desenvolupament del nou POUM Sant Pol passarà del 4,3% actual de percentatge d’habitatge de protecció pública al 8,8%.

6- S’aposta per crear un eix comercial i cívic entre la Riera i la plaça de l’Hotel, passant pels carrers Consolat de Mar, Nou i Tobella.

7- S’aposta per tenir bosses d’aparcament dissuasiu a l’N-II i, soterrat i en superfície, a la Sénia, per pacificar el trànsit rodat al centre del poble. També es preveuen noves zones d’aparcament a la zona industrial.

8- Es preveu que els equipaments esportius del camp de futbol i el pavelló esportiu es traslladin al nou sòl d’equipaments de la Riera, possibilitant instal·lacions més grans i sostenibles.

9- Nou espai enjardinat a la Sénia, amb possibilitat d’equipaments a la superfície com ara un equipament cultural o associatiu.

10- Amplia el catàleg de béns patrimonials arquitectònics a protegir proposant la seva protecció com a béns culturals d’interès local (BCIL). Aquesta declaració com a BCIL haurà de permetre que els propietaris puguin beneficiar-se de subvencions per a la seva conservació.

11- Preveu la regulació de la implantació de plantes solars fotovoltaiques en sòl no urbanitzable mitjançant la redacció d’un pla especial urbanístic per preservar les activitats agrícoles i forestals.

12- Preveu la preservació de tota l’activitat agrícola al sòl no urbanitzable.

A més a més, el nou POUM es complementa amb el projecte de pacificació de l’N-II, que gràcies a la insistència del Govern municipal contemplarà, si no hi ha canvis per part de la Generalitat, dues rotondes; una a l’entrada del poble per l’Hotel i una altra per accedir a l’autopista.

Assemblea Local de la CUP Sant Pol de Mar