La Regidoria de medi ambient tira endavant un pla per a la renaturalització de platges

La CUP de Sant Pol volem que el nostre poble sigui ambientalment responsable i actiu en la conservació i potenciació dels nostres valors naturals, per això vam proposar a l’Equip de Govern l’impuls d’un projecte per la a renaturalització de les platges. Amb l’aval del Ple Municipal, Sant Pol de Mar se suma a partir d’aquest 2022 als més de 700 acords de custòdia de Catalunya, en aquest cas amb l’entitat mediambiental Natura.
L’objectiu general de l’acord és la restauració, preservació i millora de les platges de Sant Pol de Mar, recuperar les seves comunitats naturals en la mesura que sigui possible ambientalment i assegurar la seva conservació a llarg termini  i de manera compatible amb les activitats turístiques i de lleure que es realitzen al seu entorn.
Les platges de Sant Pol de Mar a naturalitzar comprenen les platges de les Roques Blanques, la Murtra, Can Villar, el Morer i Roca Grossa. La superfície on es pretén desenvolupar el projecte abasta 26.7410m2 corresponents a la part superior de les platges, les esculleres i els roquissars.
Un dels majors impactes naturals que han sofert aquestes platges és el temporal Glòria, que va afectar tot Catalunya al gener de 2020, aportant restes vegetals, residus plàstics i fangs a la sorra, i causant una significativa contaminació de l’àmbit.
En aquest projecte, la restauració de les dunes artificials existents i de les platges es desenvoluparà a partir de les tècniques ecològiques, ja que presenten menor impacte ambiental, major adaptació a les condicions pròpies de les platges i menor cost econòmic. Es tracta d’aplicar sobre el terreny sistemes que permetin la recuperació dels ecosistemes per processos naturals, un cop eliminats o minimitzats els impactes que afecten a la naturalització. És una actuació relativament lenta, amb resultats a mig termini, i d’una inversió econòmica petita pels resultats que s’obtindran al final de l’acció. En aquest cas la natura és el principal actuant per recuperar els ecosistemes (el vent transporta la sorra i les llavors, la vegetació es va implantant i ampliant la seva cobertura... depenent de diversos factors ambientals, com la climatologia, la dinàmica sedimentaria, l’efectivitat de la protecció...).

Les actuacions seran les següents:
1. Eliminació de les causes d’alteració: Es limitarà amb una tanca perimetral l’accés a les zones de restauració.
2. Eliminació selectiva i manual de les espècies invasores al sistema de platja i roquissars abans de procedir a la naturalització de les dunes.
3. Revegetació de les àrees acordades de les platges amb plantes autòctones. Es prioritzarà l’obtenció de plantes provinents de sistemes dunars i platges del Maresme, la Selva i el Baix Empordà.
4. Sistemes de protecció del sistema de roquissars i platges, com per exemple tanques, per evitar passar-hi per sobre i indicacions d’accés a la platja.
5. Informar d’aquest acord i dels valors de l’espai a través de rètols, panells informatius i/o continguts web i altre material de divulgació i educació ambiental. La informació a la ciutadania és bàsica en les actuacions de protecció i recuperació dels espais litorals. Al seu torn, implicar els alumnes de les escoles i les entitats ambientals i de lleure permet incrementar les complicitats en el projecte.
6. Seguiment de les actuacions de restauració.
7. Manteniment durant els anys posteriors.

L’acord serà vigent fins el 2026 i es prorrogarà any rere any amb voluntat de les dues parts.