ALLÒ QUE ÉS PÚBLIC, HA DE SER D'ÚS PÚBLIC

públic | pública
1. adjectiu: Relatiu o pertanyent a la societat, a la comunitat (per oposició a privat). El bé públic. L'ordre públic. El sector públic.

Del darrer ple en podem extreure poques conclusions de la part corresponent a l'ordre del dia, que va ser bàsicament tècnica, però no podem dir el mateix de la part de preguntes, on va sorgir un debat més que necessari després de les darreres actuacions del govern.

Durant les darreres setmanes hem vist com el govern prohibia determinats usos de joc a la nova plaça del Tint (pilota, patinet...), com restringia l'accés a la Sala polivalent Ainaud de Lasarte (cada cop menys polivalent), i com alcaldia i regidors escollien quines entitats o grups tenen dret a quins espais, i quines poden disposar o no de calefacció.

Massa coses trontollen en tot això, anem a pams:

Si fem memòria, l'antiga Sala polivalent es va reformar en el mandat 2015-2019 per part de CiU en detriment de perdre l'únic escenari públic que teníem a Sant Pol. Aquella reforma ja va comportar restriccions. El Govern ERC-CUP la va convertir en el mandat 2019-2023 també en sala de plens per garantir l'accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda (en aquell moment el Govern de CiU feia els plens a la sala del tercer pis de l'Ajuntament que no té ascensor), però en cap cas el Govern ERC-CUP va restringir les activitats a la Sala polivalent a l'entendre que era un espai públic del qual tothom en podia fer ús. Ara, el Govern de JuntsxCat pretén aplicar una restricció discrecional segons el seu parer (ideològic?) per decidir si donen permís o no a utilitzar la sala. Cal convertir aquesta sala en un espai on només es fan plens, casaments i segons alcaldia, algunes activitats de personalitats destacables? Aquest últim punt és clar sota el seu criteri: a quines entitats els diran que sí o que no la poden usar? Qui és una personalitat? Com es mesura el "destacament" d'un acte, un ponent, etc.? Ja us ho avancem: segons el seu criteri.

Ja hem vist com es negava l'ús de la Sala Ainaud de Lasarte a una entitat que hi volia presentar un llibre, i com s'ha anunciat que a partir d'ara les entitats que aconsegueixin permís per usar la sala no podran fer servir el projector. La primera pregunta és qui podrà fer servir la sala, o més ben dit, a qui es denegarà l'ús de la sala? També hem vist com es negava l'ús de calefacció a entitats usuàries d'equipaments municipals, amb l'argument que se n'havia fet un mal ús, però és clar, pensar a fer-ne un seguiment i control potser era massa feina per un govern amb 6 polítics a jornada sencera.

Pel que fa a la prohibició de jocs a la plaça del Tint s'argumenta que es fa per preservar la tranquil·litat dels veïns i de les persones que visitin la plaça. Que potser no tenen el mateix dret que la resta de veïns del poble? Que està prohibit anar amb patinet al carrer Nou? I a la plaça de l'Hotel? Allà també hi ha edificis amb finestres. Evidentment, tots els usos que es facin d'aquesta plaça i de tots els espais públics han de ser respectuosos amb la resta d'usuaris, però l'ordenança de civisme no contempla prohibicions indiscriminades d'aquest tipus. Algú s'imagina adults anant a jugar un partit a la plaça? És clar que no, aquesta prohibició només afectarà els més petits, que lluny de molestar donen vida a la plaça. Perquè la prohibició, tal com està emmarcada, afecta els infants que volen jugar amb una pilota o un patinet.

A risc de repetir-nos, acabem com hem començat:

Allò que és públic, ha de ser d'ús públic

Assemblea Local de la CUP Sant Pol de Mar