Sant Pol disposarà el curs 2022-2023 d’un nou Institut Escola

Punt 1.1 del projecte polític de la CUP: Acabar amb les contrapartides urbanístiques per donar resposta a les necessitats d’equipaments, com per exemple l’edifici de l’institut

L’equip de govern ha trobat en menys de 6 mesos una solució a l’emergència de la manca d’un edifici definitiu per a l’institut. Es construirà al solar de davant del camp de futbol i serà el propi Ajuntament qui iniciarà les obres, per tal que pugui començar a funcionar el curs 2022-2023 com a institut escola, fusionant-se els dos centres educatius municipals en un de sol.

Aquesta decisió és fruit de la suspensió administrativa del projecte de l’anterior govern, que pretenia construir l’edifici per a l’Institut de la Vallalta a canvi de modificar el planejament general urbanístic. Això hauria permès la construcció de 90 nous habitatges, que suposarien un cost de per vida al poble, per l’augment dels serveis necessaris. Aquesta opció era totalment inviable, perquè ens abocava a esperar mínim de 7-8 anys per gaudir d’un edifici (s’havia d’aconseguir el terreny, urbanitzar i entregar al Departament d’Ensenyament i, un cop cedit, restar a l’espera que aquest tingués disposició pressupostària).

L’Institut es va inaugurar el 2015 i es pretenia continuar en una provisionalitat indefinida inacceptable, doncs a hores d’ara no teníem l’aval urbanístic, ni els terrenys ni cap termini d’execució per part d’Ensenyament. A més, suposava uns costos que no havien estat quantificats: urbanització del solar del que s’havia de cedir la titularitat, i una escola i altres serveis que probablement caldria ampliar per donar cobertura a les persones dels 90 nous habitatges. Per tant, el teòric cost zero no era real.

L’opció escollida ens permet mantenir el consens social del model de creixement zero que volem per Sant Pol i acabar, per tant, amb les contrapartides urbanístiques per donar resposta a les necessitats d’equipaments. Caldrà però que aquest projecte es vegi reforçat amb la revisió del POUM com a instrument d’ordenació urbanística integral del territori, i que ha de permetre determinar les línies bàsiques de creixement i desenvolupament del poble de cara als propers anys. La proposta de l’antic govern pretenia un nou creixement del poble, cosa que a la CUP creiem que no es podia fer sense debat i saltant-se el consens del POUM.

Per materialitzar la solució, l’Ajuntament de Sant Pol signarà un conveni amb el Departament d’Ensenyament per tal que la Generalitat retorni els diners que l’Ajuntament avançarà per poder iniciar les obres d’execució de forma immediata. El projecte contempla que a l’estiu del 2020 es realitzi una ampliació a l’edifici de l’escola per tal de poder retirar els mòduls que ara ocupen els alumnes de batxillerat, deixant el solar de l’actual aparcament lliure per iniciar la seva urbanització i construcció de l’edifici el setembre de 2021. Es preveu que les obres puguin finalitzar a l’estiu del 2022.

El nou institut escola acollirà els alumnes d’ESO de Sant Pol i alumnes de batxillerat de Sant Pol, Sant Cebrià i Sant Iscle que ho desitgin. A partir del proper curs 2020-2021 Sant Cebrià també iniciarà un institut escola oferint el primer d’ESO a les seves instal·lacions educatives.

L’avantatge del projecte se centra en que els terrenys són municipals i ja classificats com a zona d’equipaments i per tant no cal fer cap reclassificació. A més, al tractar-se d’un institut escola no es requereix que l’Ajuntament hagi de cedir la titularitat del solar urbanitzat i lliure de càrregues a la Generalitat, sinó que únicament haurà de cedir l’ús de l’equipament com en el cas de l’escola, però sempre mantenint la titularitat municipal.

Tenim clar que ara comença la major part de la feina: mantenir el calendari agosarat però realista i estar al costat de tota la comunitat educativa per fer junts el camí.

Aquesta opció ens permet mantenir el consens social del model de creixement zero que volem per Sant Pol i acabar, per tant, amb les contrapartides urbanístiques per donar resposta a les necessitats d’equipaments.