2 anys de canvi a Sant Pol... i seguim!

El 26 de maig de 2019 la CUP entrava per primer cop a l’Ajuntament de Sant Pol i ho fèiem amb molta força:
tres regidors que permetien el gir a l’esquerra de les polítiques municipalistes. Dos anys després la CUP fem la valoració que pertoca (properament serà en assemblea oberta a tot el poble, us mantindrem informats) i podem dir que estem satisfets de la feina feta però encara n’hem de fer moltíssima més. Com sempre expliquem, la transformació de Sant Pol no s’assolirà amb 4 anys ni tampoc només des de l’Ajuntament. Tot i així, s’estan fent passes endavant.
A grans trets, la CUP fem la següent valoració dels eixos programàtics del nostre programa electoral:

TRANSPARÈNCIA I BON GOVERN
S’ha aprovat el Reglament de Participació Popular per a generar els espais de participació i decisió i consolidar els que ja havíem impulsat: audiències públiques i pressupost participatiu.
La UAB ha premiat a l’Ajuntament per la seva excel·lent transparència: del 51,92% del Govern anterior al 90,38% actual.
S’ha creat un nou portal web específic de Participació i retiment de comptes, on anem exposant els diferents projectes que engeguem , així com un formulari de preguntes del públic al Ple Municipal, etc.
Hem reduït les retribucions per assistència a les Juntes de Govern Local: de 490€ a 250€, a quasi la meitat del que cobrava l’anterior Govern. La regidora de la CUP amb dedicació exclusiva continua sotmesa al codi ètic de la CUP, amb revisions anuals per adequar el sou a les condicions socioeconòmiques familiars segons el mateix Codi.
I no podem deixar de dir que s’ha aprovat el primer Codi Ètic de l’Ajuntament que ha de guiar l’actuació dels càrrecs electes.


ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES
Per primer cop s’ha impulsat un procés de pressupostos participatius que continua aquest  any 2021 per a decidir la destinació de 100.000€ dels pressupostos de 2022. A més, amb el nou Reglament de Participació s’hauran de fer audiències públiques específiques sobre el pressupost municipal, per tal d’apropar aquesta eina principal per a la planificació política anual. Tot i així, la CUP pensem que encara queda molta feina per a fer en el sentit de crear sistemes d’informació clars i entenedors del pressupost municipal.
Des de l’1 de gener de 2021, a proposta de la Regidoria de Medi Ambient, l’Ajuntament ha recuperat la gestió que des del 2008 s’havia delegat al  Consell Comarcal. L’objectiu és poder millorar les instal·lacions i el control de la gestió i recuperació dels residus. El govern de Sant Pol vol aconseguir que la deixalleria no sigui només un centre de transvasament de deixalles, sinó que es transformi en un centre de recuperació de residus.
També s’han instal·lat 70 plaques solars a l’Escola Sant Pau i fanals solars a l’avinguda Roques Blanques que permeten un estalvi energètic, generant electricitat de forma neta i renovable. D’altra banda l’Ajuntament s’ha adherit a l’Associació Municipal per a l’Energia Pública.
El Govern Municipal va aturar la instal·lació de l’antena de Movistar a la Plaça de l’Hotel i que el Govern de JxCat i JxSP volia permetre.


MODEL DE POBLE
Hem aturat la construcció de quasi 100 pisos a l’entrada de Sant Pol, promoguts per l’anterior govern com a contrapartida d’uns terrenys que encara no eren municipals. A més, aquest any tornem a engegar el procés per a l’aprovació del POUM i amb la intenció de recuperar el consens polític i social de «creixement zero».
La CUP i l’Equip de Govern ens hem oposat al projecte del Gobierno espanyol que pretenia destrossar el litoral maresmenc i santpolenc amb la construcció d’espigons, dragatges i dics dins de l’aigua. La preservació del medi natural i marítim és una prioritat per a la CUP, així com aturar l’allargament de la C-32.
S’ha apostat perquè els horts de l’Ajuntament tinguin la característica d’ecològics, i s’ha organitzat una campanya pels productes de Km0, posant en contacte botigues d’alimentació amb productors locals.
D’altra banda, per avançar cap a un model econòmic diversificat, des la Regidoria de Promoció Econòmica s’ha fer una prospecció a la zona industrial visitant a les empreses per recollir les seves necessitats i demandes.
També cal tenir en compte les campanyes  que s’han organitzat per promoure el consum responsable i verd al comerç santpolenc.


MODEL SOCIAL I CULTURAL
Actualment l’equip de govern està estudiant i elaborant un Pla d’Acció en matèria d’Habitatges i estudiant la creació d’una borsa de lloguer social. Tot i així, la CUP pensem que cal un impuls en polítiques d’habitatge i promoció de l’accés a la vivenda asequible.
Es va aprovar el Reglament per a donar un servei temporal a persones i famílies residents al municipi que es trobin en situació de vulnerabilitat i/o d’exclusió social, el passat mes es van adjudicar els pisos d’allotjament temporal. A més, s’estan rehabilitant els pisos de Can Figueres.
L’Ajuntament està duent a terme l’elaboració d’un protocol per l’abordatge de les violències masclistes. A més, la regidoria d’Equitat ha programat activitats per a millorar la seguretat de l’espai públic. També s’ha habilitat un vestuari per a les treballadores de la Brigada Municipal, que fins ara havien de compartir, en diferents torns, amb els homes.
S’ha iniciat un projecte de coeducació a la Llar d’infants, que més endavant seguirà a l’escola i l’institut, amb l’objectiu de fer de Sant Pol un Municipi coeducador.
Des del primer número de la legislatura, l’ENS ha recuperat l’essència de revista de divulgació històrica, cultural i de reflexió. La CUP ens sentim molt satisfets amb aquesta recuperació. Amb el nou Reglament de Participació es crearà el Consell Editorial de l’ENS.
S’ha aprovat el Pla Director d’Actuació de la Policia Local que posa les bases d’un nou model de proximitat proactiu i preventiu.
I finalment, vam ser presents a l’acte fundacional de l’Assemblea de Càrrecs Electes de Catalunya, i ens mantindrem sempre ferms en la defensa dels drets democràtics i en la construcció de la República Catalana independent i dels Països Catalans.

 

Ens mantindrem sempre ferms en la defensa dels drets democràtics i en la construcció de la República Catalana independent i dels Països Catalans.